2018. január 18., csütörtök, Piroska
PDF-verzió

biztonság

Viharos nyaralás

Zivatarban is biztonságban a Balaton mellett

A Balaton mellett élő emberek ismerik és joggal félik a viharos Balatont. Azt, amikor a semmiből váratlanul, vad erővel tör a vihar a tóra, szelet, vizet kavarva, tárgyakat sodorva, hogy aztán egy óra múlva ártatlanul csillogtassa meg szelíd hullámait, mintha nem történt volna semmi.

Szeszélyes és nehezen kiszámítható a Balaton; veszélyes azokra, akik nem ismerik, és azokra is, akik semmibe veszik a vihart megelőző figyelmeztetéseket. Nem véletlenül épült az ország egyik legjobban felszerelt obszervatóriuma épp a tó partjára, Siófokra, hiszen a vízben egy-egy forró nyári napon akár százezer ember is tartózkodhat. A pontos meteorológiai előrejelzések itt nyilvánvaló módon emberi életet mentenek. A viharjelzések nélkül a vízben vagy vízen tartózkodó emberek (vízibiciklisek, csónakosok, esetleg fürdőzők) aligha érhetnének partot.


Dr. Horváth Ákossal, az obszervatórium vezetőjével az időjárás megfigyelhető változásairól, munkájukról és a fejlesztésekről beszélgettünk.

A Balaton viharos arca

– Szabvány szerinti viharnak azt nevezzük, amikor a széllökések meghaladják a 60 km/óra sebességet – avatott be minket Dr. Horváth Ákos. – Ilyenkor a balatoni viharjelző rendszer viharjelző lámpái 90-et villannak percenként; ez a másodfokú viharjelzés. Az „erős szél” kifejezés azt jelenti, hogy a legerősebb széllökések meghaladhatják a 40 km/óra sebességet, de várhatóan 60 km/óra alatt maradnak. Ez a Balatonnál az elsőfokú viharjelzés; a viharjelző lámpák ilyenkor percenként 45-öt villannak. Alapfok esetén a lámpák nem villognak, és a legerősebb széllökések várhatóan nem érik el a 40 km/órát.

A Balatonnál a leglátványosabb viharok a zivatarokhoz kötődnek. Ez tipikus jelenség: a felépülő zivatarfelhők 20 perc alatt a „semmiből” is megjelenhetnek, és viharos szelet is okozhatnak. Ezek azért olyan veszélyesek, mert rendkívül gyorsan épülnek föl. Egy gyanútlan fürdőző szinte nem is lát előjeleket.

Még veszélyesebbek azok a zivatarok, amelyek csoportosan jelennek meg, mert a zivatarok így egymást is erősítik. Az egyik zivatarcella segíti a következő fejlődését. Az így felépülő zivatarrendszerek néha orkán erejű szelet is  okoznak. A Balatonnál a délnyugatról jövő zivatarok a legismertebbek, a hajósok is ezektől tartanak a leginkább – teljes joggal. Ezeket a meteorológusok „szlovéniai instabilitási vonalaknak” is nevezik.

Életmentő meteorológia

Az elmúlt évben olyan fejlesztésekre került sor, amelyek már nagyon időszerűek voltak. Teljesen felújították a megfigyelőtornyot – egy nagyszerű, Ybl Miklós-díjas építész, Rippszán János tervei alapján. Ám emellett a Balatonba újonnan telepített hidrometeorológiai oszlopok is segítik az időjárással kapcsolatos adatok felvételét, rögzítését és továbbítását. Két ilyen eszköz is áll a tóban, az egyik Siófok és Alsóörs között, a másik a Keszthelyi-öbölben. Mindkettő adatait használja a meteorológia, de egyik felett sem rendelkezik. Azok a Balatoni Fejlesztési Tanács által végrehajtott Life program keretében lettek felállítva, s a helyi vízügy a fenntartójuk, üzemeltetőjük. Tekintettel az idei nyár nagy viharaira, és arra a tényre, hogy az elmúlt években megduplázódott a zivataros napok és a 90 km/órát meghaladó erős szélviharok száma, az oszlopok igen jó szolgálatot tesznek az automata adatrögzítéssel; azzal a katasztrófavédelem munkáját is segítik.

A másik nagy fejlesztés egy szuperszámítógép rendszerbe, illetve munkába állítása; a segítségével még pontosabb adatokkal lehet az időjárás változásait előre jelezni. Ez azért nagyon fontos, mert a Balaton kiemelt jelentőségű terület, szinte hetente történik itt sok ember részvételével valamilyen nagy esemény, és nem mindegy, mikor érkezik a figyelmeztetés, esetleg a riasztás a szervezőkhöz, hogy mondják le, esetleg halasszák el a programot. Elég, ha csak a hosszú évek óta megrendezett Balaton-átúszásra gondolunk; pontos és időben kibocsátott előrejelzés nélkül százezernyi ember kerülhetne életveszélybe. És nemcsak akkor, ha hatalmas vihar érkezik, már olyan szélmozgás is veszélyes lehet számukra, amelyet a parton állók észre sem vesznek. Tulajdonképpen 30-35 km/órás szélnél nagyobb szélmozgásban már nem szabad a rajtot elindítani, ezt előre jelezni pedig csak nagyon jó meteorológiai berendezések segítségével lehet.

Nagy Krisztina

 

A rovat további cikkei: