2018. október 16., kedd, Gál
PDF-verzió

sport

Vitorlát fel!

Kékszalag vitorlásverseny 2010

Sokkal több, mint egy egyszerű vitorlásverseny. A leglátványosabb tókerülő futamnak hagyománya, történelme van. És súlya: a Kékszalag megszerzése nevet, rangot ad a versenyzőnek. A vitorlázás rajongóinak több évtizede célja, hogy megszerezzék a legveretesebb trófeát.

Versenypálya

Balatonfüred (rajt) – Balatonkenese – Siófok – Tihanyi-szoros – Keszthely – Tihanyi-szoros –Balatonfüred.
A verseny hossza légvonalban: 145 km.
Rajtterület a Balatonfüred – Tihany és Balatonfüred – Siófok hajójárat által közrezárt háromszögben lévő vízterület.

2010. július 2-án negyvenkettedik alkalommal rajtol el hazánk és talán Európa legnagyobb és legismertebb vitorlásversenyének mezőnye a T-Mobil Nagydíjért. A regattán modern és hagyományos felépítésű hajók mellett a verseny történelmében először többtestű hajók is versenybe szállhatnak, hogy megszerezzék a balatoni vitorlásversenyek legnagyobb elismerését adó trófeáját: a Kékszalagot. Az eddig érvényben lévő korlátozás végre megszűnt, így a páros években szinte bármilyen típusú vitorlás rajthoz állhat. Akár katamaránnal is mehetnek a versenyzők, hisz egyetlen feltétel van csupán: a vitorlák összfelülete meg kell, hogy haladja a 25 négyzetmétert. Egy nappal a nagy futam előtt, mint mindig, a gyerekek is kipróbálhatják tudásukat és taktikai képességeiket a Kékpántlika versenyen.

Szeles történelem és a jelen

A „Kékszalag” verseny a legnagyobb hagyományú tókerülő vitorlásverseny Európában; az első ilyen versenyt 1934-ben rendezték. Útvonala: Balatonfüred – Balatonkenese – Siófok – Keszthely – Balatonfüred, a versenytáv azonban kicsit rövidebb volt, mint a ma elvárt mintegy 145 kilométer. A neves és nemes versenyt hosszabb időre, több évre, csak a második világháború zűrzavaros időszaka tudta megszakítani: 1942-ben rajtoltak utoljára és csak 1947-ben szálltak újra vízre a vitorlásversenyzők. A versenyt 2001-ig kétévente rendezték meg, de a Magyar Vitorlás Szövetség döntése szerint a balatoni szalagversenyeket ezután minden évben „Kékszalag” elnevezéssel fogják kiírni. A Kékszalagért eddig csak egytestű hajók versenyezhettek, és ez az első nyár, hogy többtestű hajók is indulhatnak. Ez azért izgalmas, mert a hozzáértők szerint a többtestű hajóknak nagyobb esélyük van a győzelemre. Eddig a Liberák vitték a prímet, de európai versenytapasztalatok alapján ezt felülírhatják a katamaránok.

Bűvös számok felett

Az elmúlt években az indulók száma elérte a hatszázat, és a szervezők idén ennél is több versenyzőre számítanak: reményeik szerint a rajtoló vitorlások száma átlépheti a bűvös hetest, vagyis akár hétszáz vitorlát is repíthet a szél, ami igazán szívderítő hír azoknak, akik kedvelik ezt a sportot. Külön öröm, és rendkívül impozáns látványt nyújt majd, hogy a versenyhez felsorakozó hajók a nézők szeme előtt állnak fel a rajtvonalhoz, módot adva a műsorvezetőnek arra, hogy a kecses, gyönyörű hajókat egyenként nevén nevezve bemutassa. Talán nem elhanyagolható információ, hogy a rajtvonal a versenyzők nagy száma miatt mélyen, több kilométer hosszan benyúlik a tóba, így a látványosan felsorakozó hajók a déli partról is jól láthatóak lesznek – sőt, idén a Liberák a déli oldalhoz lesznek közelebb.

Hetedhét győzelem

Litkey Farkas az eddigi legsikeresebb versenyzője a Kékszalagnak, hiszen 2001 óta minden évben, eddig már kilencszer, az ő kezében lobogtatta azt a bizonyos kék szalagot a balatoni szél. A sikeres és népszerű vitorlás szinte hajón nőtt fel, édesapja egészen kicsi kora óta vitte magával őt és testvérét, Bencét is a vitorlásukra. Alig töltötte be a 11. évét, amikor optimist osztályban elkönyvelhette az első magyar bajnoki győzelmét, megelőzve a nála több évvel idősebb, érettebb fiúkat. Idén is rajthoz áll, és szakítva eddigi szokásaival, az eddigi szupergyőztes most nem Liberával, hanem egy katamaránnal rajtol.

Taktika, praktika, technika, na és a jó szerencse, vagy csak a pénz?

A versenyen éppoly fontos a megfelelően gyors hajó, mint az, hogy a versenyző szellemileg, lelkileg és fizikailag egyaránt nagyon felkészült legyen. A verseny minden pillanatában dönteni kell, és éppen ezért gyakran előfordul, hogy az utolsó pillanatig kétséges marad, ki fogja megnyerni a versenyt, hiszen a legelöl járó hajó parancsnoka is hozhat rossz döntést, akkor is, ha mégoly jó is a hajója. És nem szabad elfelejtkezni a győzelemhez vezető út legszeszélyesebb kísérőjéről, a szerencséről sem. Nagyon sokszor dönt a verseny sorrendjéről a szerencse egy apró kis széllökés formájában…

 

A rovat további cikkei: