2018. január 18., csütörtök, Piroska
PDF-verzió

sport

Balaton-átúszás 2010

A Balaton átúszása életre szóló élmény lehet mindenkinek, mivel ezen a megmozduláson kortól és nemtől függetlenül bárki próbára teheti erejét, kitartását. Verseny, ami mégsem az…

A 2010-es Balaton-átúszást július 24-re tervezik, megrendezésére azonban csak kedvező időjárás mellett kerülhet sor. A hagyományosan 5,2 km-es táv teljesítéséhez a résztvevők a révfülöpi kikötőből indulnak és a balatonboglári Platán strandra kell megérkezniük. Rajtolni reggel 8.00-tól délután 14.00 óráig lehet. A nevezés Révfülöpön, a közeli labdarúgópályán zajlik, ahol a kötelező regisztrálás után orvosi vizsgálatra is sor kerül. Csak az indulhat, akit erre az orvosok alkalmasnak ítélnek.

A táv során 20–30 méterenként állnak az úszók biztonságára felügyelő csónakok, hajók. Aki úszás közben elfárad, azokon megpihenhet, illetve aki feladja a versenyt vagy rosszul lesz, azt biztonságosan partra juttatják. A verseny napján a rendezvényre bérelt hajójáratok közlekednek Révfülöp és Balatonboglár között, amelyeket menettérti jegyek váltásával lehet igénybe venni, az utazás azonban azoknak ingyenes, akiknek kezén ott van a vonalkódos csuklópánt.

A Balaton-átúszás indulóinak csomagjait (minimális ruházat, értéktárgyak nélkül, mert azért felelősséget nem vállalhatnak a szervezők) Révfülöpről hajóval átszállítják Boglárra, amit aztán a csuklópánt kódja alapján kaphatnak vissza a célba érkezők.

1. A szervezet hővédelme a „zsírzás”

A víz hőmérséklete dönti el, hogy szükség van-e rá vagy nincs: ha 22 fokosnál alacsonyabb a víz hőmérséklete, a zsírozást már nem lehet elkerülni. E nélkül a szervezet igen rövid idő alatt ledermed. A kudarc egyik oka nagy eséllyel az lehet, ha valaki elmulasztja szervezetének hővédelmét, mivel a táv hosszú és az indulók jelentős része akár több órát is a vízben tölt. Mindenféle „speciális” zsírzó anyag kapható, ám a tapasztalatok azt bizonyítják, hogy a bármelyik boltban beszerezhető disznózsír tökéletesen megfelel a célnak. Ha elég vastag rétegben kenjük fel a bőrre, úgy védi a vízben a szervezetet a kihűléstől, mint egy meleg köpeny. Emellett tökéletesen környezetbarát megoldás… És az indulók számát tekintve, ez nem elhanyagolható körülmény.

2. Energiabomba

Teli gyomorral nem lehet úszni, a szükséges energiamennyiségről azonban gondoskodni kell. Így indulás előtt három órával lehet ugyan bőségesen étkezni, de közvetlenül indulás előtt már csak szuperenergiát biztosító táplálékot vegyünk magukhoz: szőlőcukor, méz, mogyoró, napraforgómag és mazsola. Ezek a befutó bombacsemegék. Szőlőcukrot és innivalót egyébként a mezőnyt biztosító csónakokban is kaphatunk. Ez úgy féltávnál már fontos lehet.

3. A szem védelme

Sokan nem gondolnak arra, hogy a szem védelme a „hideg” vízben ugyanolyan fontos, mint a test hőmérsékletének védelme. A szemet lezsírozni nem lehet, de ilyen hosszú távnál a szemüveg viselése szinte kötelező. Enélkül megdermedhet és iszonyúan megfájdulhat a szemgolyó, ami több szempontból is veszélyes: az úszó például nem tud tájékozódni.

4. Tempó és stílus

Stílusváltás nem javasolt, vagyis ahogy elkezdjük az úszást, abban a stílusban fejezzük be. A tapasztalatok azonban azt bizonyítják, hogy az indulók jelentős része soha nem úszott még egyszerre ekkora távot, és bizony előfordulhat, hogy az ízületek éppen most kezdenek el panaszkodni, olyannyira, hogy szinte lehetetlenné válik az ötezredik azonos mozdulat megtétele. Ilyenkor igenis fontos, hogy legyen váltásra mód. Szóval minden ott, a vízben dől el, és ha nyikorogni kezdenek a térdízületek vagy a váll, egyszerűen váltsunk stílust. Megállás helyett pedig mindig a tempón lazítsunk! Ha megállunk, lehet hogy, nem lesz már erő újra nekirugaszkodni…

5. Egy szál fürdőruha?

Az az elegáns, ha nincs az indulón más ruhadarab csak a fürdőruha, de figyelembe kell vennünk az egyéni eltéréseket, például, hogy egy időseb (vagy egy nagyon vékony) ember hamarabb kihűlhet, és bizony ennek megakadályozása érdekében szükség lehet speciális ruházatra. Ha valaki úgy érzi, enélkül esélytelen a partot érés, nyugodtan öltsön neoprén ruhát. Nem tiltja a szabályzat, de a békatalp viselése már nem annyira sportszerű.

6. Természetesen a természetes vízben

Felkészülni a Balaton-átúszásra többféleképpen lehet, de sokan vannak olyanok, akiknek erre csak mesterséges körülmények között, medencékben nyílik lehetőségük. Nagyon fontos ezt indulás előtt mérlegelni, mert a Balaton okozhat meglepetést. Azzal például, hogy hullámok keletkezhetnek rajta, hogy más a színe, hogy nyitott szemmel sem lehet látni a víz alatt és a hőmérséklete is más. Szóval, akik medencében tempóztak eddig, számítsanak arra, hogy esetleg komoly hullámokkal kell szembenézni, ami bizony erőteljesen megnehezíti a táv teljesítését, hamarabb felemésztheti az erőtartalékokat, mint azt a mesterséges körülmények között edzett, egyébként jól úszó emberek azt gondolnák.

7. Egyedül nem megy?

Fontos kérdés, hogy egyedül vagy csoportban (barátokkal, párban stb.) vágjunk-e neki a távnak. A tapasztalatok szerint az a jó, ha csak azok indulnak el csoportosan, akik állóképesség és felkészültség tekintetében nagyon közel állnak egymáshoz. Ez ilyenkor lehet húzóerő is. De gyakran nem ez történik, nagy egyéni eltérésekkel indulnak el, és előfordulhat, hogy a gyengébb olyan tempót próbál követni, ami nem neki való, kimerül és a táv feladására kényszerül, miközben ha egyedül, a saját tempóját követte volna, simán célba érne. Szóval lehet, hogy egyedül könnyebb.

8. Próbaúszás

A Balaton-átúszást bárki megpróbálhatja. A kudarc elkerülése érdekében azért előtte nem árt gyakorolni, esetleg tesztúszást végezni. Ha valaki természetes körülmények között képes minimum fél órát tempózni a vízben úgy, hogy nem fárad el, és ez idő alatt halad is legalább 800 métert, annak már lehet esélye a célba érésre. Enélkül is lehet próbálkozni persze, és nagyon sokan sikeresen át is érnek a túlsó partra, ám azért az nem túl szívderítő, ha valaki csónaktól csónakig haladva, akár a rendezési időből is kicsúszva ér csak a célba.

Érdeklődni

Aranyhíd Balaton-átúszó Sportklub, 7400 Kaposvár, Csokonai u. 3.
Tel.: 82/508-100,82/424-969, tel./fax: 82/512-272, mobil: 30/6285-526, 30/2101-100,
E-mail: szanto@balaton-atuszas.hu
Weboldal: www.balaton-atuszas.hu

 

A rovat további cikkei: